fouten tekst belangrijk

Hoe belangrijk is een tekst zonder fouten?

Een tekst zonder taalfouten is erg belangrijk. Punt.
Waarom? Ik zal het je uitleggen.

Drie teams

Stel: je volgt een webinar. In dit webinar wordt een presentatie getoond en op een aantal van die slides staan fouten. Dit kunnen gewoon een typfouten zijn maar ook een taalfouten. Over het algemeen vormen zich dan drie teams:

Team A:

De mensen uit team A valt de fout niet eens op want zij zijn heel geconcentreerd aan het luisteren.

Team B:

Bij de mensen uit team B valt de fout op zich wel op maar het stoort ze niet. Het gaat hen om wat diegene die het webinar geeft te vertellen heeft en niet wat er nu precies op de slide staat.

Team C:

Bij de mensen uit team C valt de fout op èn het stoort ze.

Bij welk team hoor jij?

Hoor jij bij team A? Top! Dat is natuurlijk heel erg fijn. Want als je de fout niet ziet, kun je het ook niet storend vinden. Wat een heerlijkheid lijkt me dat.

Hoor jij dan misschien bij team B? Je ziet de fout wel, maar je vindt de boodschap van het webinar belangrijker dan de fout die er misschien in de presentatie staat.

Of hoor jij bij team C? Je volgt het webinar, ziet een fout in de presentatie staan en je bent direct van slag. Of, nou ja, van slag is misschien een beetje overdreven maar je bent op z’n minst afgeleid. Want waarom staat die fout er? Is dit een bewuste fout? Of toch gewoon een typfout? Wordt de boodschap van de presentatie nu anders? Wat zou er eigenlijk moeten staan?

Ik hoor trouwens overduidelijk bij team C. Mijn brein slaat gewoon op hol en ik kan bijna niet meer luisteren naar de boodschap van het webinar.

Bekwaamheid en professionaliteit

En dat is zo jammer! Want jij hebt tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van je presentatie. En als er dan mensen afgeleid raken door een typ- of taalfout is dat voor niemand leuk. Het klinkt misschien wat overdreven, maar het kan dus echt schade toebrengen aan hoe bekwaam en professioneel je overkomt. Bedenk dat jij een belangrijke boodschap te vertellen hebt en het kan zo maar kan zijn dat die boodschap minder sterk overkomt omdat er mensen afhaken door iets wat heel simpel te voorkomen is. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor een presentatie voor een webinar. Het is belangrijk op vele fronten van je bedrijf. Het is belangrijk op je website, in je e-book, in je weggever. En als je niet online onderneemt: op je informatiefolder, op je menukaart, op je reclamebord, in je vacaturetekst. En zo kan ik nog heel lang doorgaan.

Check je tekst (of laat hem checken)

Ik ben van mening dat het heel belangrijk is dat de tekst van je presentatie, e-book, blog, nieuwsbrief en noem maar op, foutloos is. Dus mijn advies is: laat je teksten checken. Ik doe dat natuurlijk graag voor je 😉. Ik heb al een aantal keer een e-book voor een ondernemer mogen checken en ze zijn stuk voor stuk blij dat ze dit hebben laten doen.

En als je je teksten niet wilt laten checken doe dan op zijn minst het volgende:

  • Leg je tekst weg en kijk er bijvoorbeeld de volgende dag weer met een frisse blik naar.

Lees je tekst woord voor woord terug en begin bij het laatste woord. Omdat je op een andere manier leest, zie je heel gemakkelijk je typfouten.