Opbouw tekst website

Hoe bouw je de teksten van je website op?

Yes! Je gaat aan de slag met de teksten van je website! Je hebt het helemaal in je hoofd wat je wilt vertellen. Je hebt een zoekwoordenonderzoek gedaan en weet waar jouw ideale klant naar zoekt. Heb je geen idee wat ik bedoel met een zoekwoordenonderzoek? Lees dan eerst mijn blog over het zoekwoordenonderzoek. Kun je daarna hier weer rustig verder lezen. Terug naar de teksten voor je website. Want zorg je nu voor een goede opbouw?

Er zijn verschillende manieren voor de opbouw van je teksten

Niet wat je wilde lezen hè. Er zijn ook hier veel wegen die naar Rome leiden. In dit blog leg ik je uit welke methode ik over het algemeen gebruik voor bijvoorbeeld een dienstenpagina. Hiervoor gebruik ik de SPORC-methode. Dit staat voor Situatie, Probleem, Oplossing, Resultaat en Call to action.

Beschrijf een herkenbare situatie

“Elke keer gebeurt het weer. Je eet een zak chips leeg en gaat daarna nog vrolijk aan de chocolade. Het lijkt wel of er geen rem op zit.”

Dit kan een inleidend stukje zijn van een coach die haar klanten helpt om bewuster met eten om te gaan. Je bezoeker denkt “Gut, dat had ik ook gisteren. Voordat ik het wist, was die zak chips alweer leeg”. En leest verder.

Laat het probleem zien dat jouw bezoeker ervaart

“Je bent boos op jezelf. Waarom heb je geen rem? Waarom moet die zak leeg? En de wijzers van de weegschaal wijzen ook naar getallen die je niet wilt zien.”

Je bezoeker voelt zich niet fijn bij al dat eten en dat probleem stip jij heel goed aan in je teksten. Ze ervaart echt een probleem en wil helemaal niet zoveel eten. Ze is boos op zichzelf dat ze zich heeft ‘laten gaan’. Is gewicht aangekomen en voelt zich daar niet fijn bij.

Bied een oplossing aan en benoem het resultaat.

Jij hebt met je praktijk natuurlijk de oplossing. Je hebt een geweldige training ontwikkeld die haar gaat helpen. Jij neemt haar stap voor stap mee op een reis naar een betere relatie met eten. Ze zit daardoor beter in haar vel. Maakt de juiste keuzes qua voeding en valt als kers op de taart (niet teveel daarvan eten natuurlijk) ook nog eens af!

Je kunt er ook nog voor kiezen om te benoemen wat ze allemaal laat liggen als ze de training niet volgt. Mensen kunnen namelijk ook een soort fomo-gevoel hebben. Een ‘fear of missing out’. “Als ik deze training niet ga volgen, dan blijf ik met die kilo’s zitten. Dan blijf ik snaaimomenten hebben. Daar wil ik juist vanaf.”

Vergeet de call to action niet

De call to action wordt nog heel vaak vergeten op websites. Maar je moet je bezoeker echt aan de hand meenemen. Vertel ze wat ze moeten doen. Wat jij wilt dat ze gaan doen.

  • Schrijf je nu in voor de training.
  • Klik hier voor een kennismakingsgesprek.
  • Maak hier een afspraak voor het intakegesprek.
  • Heb je nog vragen? Stel ze hier.

SPORC in het kort (oké, heel kort)

Je beschrijft de situatie. Kaart het probleem aan. Biedt een oplossing. Beschrijft het resultaat van jouw dienst en spoort je bezoeker aan voor actie.

Maak het je bezoeker ook gemakkelijk door de oplossing bijvoorbeeld met opsommingstekens te beschrijven. Dan worden ze uitgelicht en je bezoeker wil snel weten wat het hem of haar oplevert.

Vragen?

Lukt het niet om de tekst zelf te schrijven? Heb je er allerlei ideeën over maar krijg je het niet op papier?
Plan dan een klikgesprek met mij in en dan kunnen we er even over sparren.

Denk je na het lezen van dit blog ‘mij teveel gedoe, die teksten schrijven’. Misschien besteed ik het wel uit. Dat kan. Ik schrijf jouw teksten met veel plezier. Bekijk voor meer informatie deze pagina.

(En…heb jij de call to actions gespot?)