Kent jouw ideale klant je wel?
Je bent lekker bezig, al zeg je het zelf. Je deelt heel veel waarde op social media, op je website en waar je het nog meer kwijt kunt. Maar toch….je blijft een oorverdovende stilte horen.
En ik hoor je denken: “Maar je kunt toch nooit teveel waarde weggeven?”. Nope, klopt. Maar je ideale klant wil ook weten bij WIE ze die waarde kunnen halen. Om het grote cliché er nog maar eens in te gooien: als ze je niet kennen, kunnen ze niet voor je kiezen. Zichtbaarheid is dus belangrijk.
Je ideale klant wil weten wie je bent.
Deel dus meer dan alleen waar je je klant mee kan helpen. Zeker bij ondernemers onder elkaar is het belangrijk om de persoon achter de dienst te leren kennen.
Ik heb dit ook moeten leren. Ik deelde veel kennis over SEO, schrijven en taalfouten. Maar bijna niets over mijzelf. Wie ben ik en wat vind ik belangrijk? Door mijn businesscoach ben ik daarom uitgedaagd. Post elke dag een video. Praat letterlijk tegen je volgers en ‘verschuil’ je niet achter leuke foto’s of grappige quotes. Dan breng je misschien wel wat entertainment of informatie. Maar er is niemand die weet wat voor persoon er achter al deze leuk opgemaakte posts zit.
En er zijn genoeg bezwaren te verzinnen.
- Ik vind mijn eigen stem niet fijn om naar te luisteren;
- Ik vind het niet fijn om naar mezelf te kijken;
- Ik ben bang dat ik niet uit mijn woorden kom;
- Het kost me heel veel tijd om te bedenken wat ik ga vertellen, het daarna te filmen en ook nog te ondertitelen.
Etc. etc.
Maar kijk eens naar wat het je oplevert. Sinds ik, min of meer gedwongen door mijn businesscoach, ben begonnen met het dagelijks plaatsen van een story op Instagram heb ik er een flink aantal volgers bij gekregen. Volgers die mij leuk of interessant vinden. Niet alleen om wat ik vertel, maar ook om wie ik ben. Volg jij mij trouwens al op Instagram? Via deze link is dat zo geregeld en leer je mij ook kennen. En nee, een groot aantal volgers is niet zaligmakend of een doel op zich. Maar..
- Het streelt je ego natuurlijk wel;
- Hoe groter het aantal volgers des te meer bereik je boodschap krijgt;
- Je hebt meer interactie met je volgers waar dan zo maar weer een nieuwe opdracht uit kan rollen.
Maar jij wilt toch alleen maar schrijven?
Wees gerust, ik ga echt niet ineens alleen maar vloggen. Maar ik wil natuurlijk wel gewoon mijn geld kunnen verdienen met het schrijven. En dan moeten mijn volgers mij toch een beetje leren kennen. Je weet immers nooit waar mensen op ‘aan’ gaan. Ik gebruik bijvoorbeeld vaak de kleur geel in mijn posts (hoe zou dat nu komen met mijn achternaam….) dus het kan zomaar zijn dat mensen juist dat heel erg leuk vinden. Of ik laat mijn kat Miep nog wel eens voorbij komen. Daar had ik laatst een heel gesprek over op Instagram. Want dat was toch wel zo leuk.
Wees zichtbaar.
En niet alleen op social media maar natuurlijk ook op je website door bijvoorbeeld regelmatig een blog te schrijven. Slaat de paniek toe bij het idee alleen al dat je een blog moet gaan schrijven? Besteed het uit. Ik neem dit met alle plezier uit handen voor je. Je kunt alle informatie lezen op deze pagina. Wil je eerst persoonlijk kennismaken? Plan dan een gratis en vrijblijvend klikgesprek in.