Personages-redactie-manuscript

Zorg voor goede personages in je manuscript.

Een manuscript is natuurlijk niets zonder personages. Het belangrijkste personage is uiteraard de hoofdpersoon. De hoofdpersoon wordt ook wel de protagonist genoemd. Daarnaast is de tegenspeler natuurlijk heel  belangrijk (de antagonist). Zonder tegenspeler is er geen conflict. Rekening houdend met het feit dat elk verhaal een conflict nodig heeft, is een tegenspeler onmisbaar. En aangezien een verhaal met alleen maar twee personen wel heel saai wordt, zijn er ook nog bijfiguren nodig. De bijfiguren spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de hoofdpersoon en de tegenspeler.

Zo zie je maar dat er al snel flink wat personages meedoen in je verhaal. Maar wat maakt een personage nu een goed personage? Dat zal ik uitleggen. Ik begin met de hoofdpersoon.

Een hoofdpersoon wordt gevormd door het volgende: hij of zij wil hoe dan ook iets bereiken. Bijvoorbeeld: je hoofdpersoon is een vrouw en zij wil heel graag een eigen patisserie openen. Je hoofdpersoon jaagt ook altijd één doel na (in dit geval dus: het openen van een eigen patisserie). Ook moet je je gemakkelijk kunnen verplaatsen in je hoofdpersonage. Je moet haar als het ware zo voor je kunnen zien. Ze moet menselijk zijn, met alle onzekerheden en twijfel die er bijvoorbeeld bij zo’n grote stap als het openen van een eigen patisserie komen kijken. Én je hoofdpersoon maakt altijd een transformatie door. In het genoemde voorbeeld zou je dus kunnen stellen dat ze door diverse ervaringen steeds sterker in haar schoenen komt te staan.

Maar een verhaal met alleen een hoofdpersoon kan natuurlijk niet. Daarom is de tegenspeler (de antagonist) minstens zo belangrijk. Zoals al eerder gezegd, zorgt deze namelijk voor het conflict in het verhaal. En zonder conflict, geen verhaal.

Een goede tegenspeler wil ook hoe dan ook iets bereiken. Om door te gaan op het voorbeeld kun je als tegenspeler bijvoorbeeld een bakker bedenken die ook taarten verkoopt en helemaal niet zit te wachten op een patisserie in dezelfde straat.
De tegenspeler jaagt ook één doel na (in dit geval: voorkomen dat de patisserie geopend wordt). Uiteraard moet de tegenspeler ook menselijk zijn en moet je je in dit personage kunnen verplaatsen (bijvoorbeeld: in feite is hij niet echt een hork, hij is alleen bang voor de concurrentie en zelf eigenlijk ook heel onzeker).
De tegenspeler is wel altijd gelijkwaardig aan de hoofdpersoon zodat de afloop van het boek niet heel snel te voorspellen is.

En dan zijn er natuurlijk nog diverse bijfiguren in je verhaal nodig. Een sterk bijfiguur draagt bij aan de ontwikkeling van de hoofdpersoon of de tegenspeler (bijvoorbeeld een vriend of vriendin die de beweegredenen van de ander kan begrijpen). De bijfiguur is uiteraard ook menselijk en voert acties uit die in lijn zijn met zijn of haar karakter. Maar de bijfiguur maakt geen transformatie door en moet wel iets bijdragen aan het verhaal. Anders werkt het alleen maar verwarrend voor je lezer. Gebruik dus niet te veel bijfiguren.

Je merkt dus dat het best lastig kan zijn om al je personages goed in balans te krijgen in je manuscript. Een inhoudelijk redacteur checkt dit voor je. Want ik kan me voorstellen dat je het overzicht en de balans soms een beetje kwijt kunt raken als je aan het schrijven bent.

Vanaf dit jaar kun je bij mij ook terecht voor de inhoudelijke redactie. Op deze pagina kun je alvast wat informatie vinden. Wil je eerst even kennismaken? Dat kan natuurlijk ook. Plan dan hier je klikgesprek en we spreken elkaar snel.