Schrijven kost tijd

Schrijven kost tijd.

Hi Jolan! Ik heb een nieuwe dienst en ik wil graag dat jij de salespagina schrijft. Ik heb het morgen nodig, kan dat? Nou, nee. Dat gaat dus niet. Want ik heb meer nodig dan alleen jouw verzoek om een salespagina te schrijven. Schrijven kost als eerste tijd. Maar er is meer nodig.

Briefing.

Als eerste plannen we – na onze kennismaking en een akkoord op mijn offerte 😊 – een briefing in. In het geval van het schrijven van een salespage is dit het moment dat ik alles wil weten over jouw nieuwe dienst. Voor wie is die dienst bestemd? Welk probleem wordt er door jouw dienst opgelost? Wat is het resultaat na aanschaf van jouw dienst? Over het hebben van een goede briefing heb ik eerder een blog geschreven. Misschien is het wel leuk om deze eerst even te lezen.

Het moet even landen bij mij.

Ik kan eigenlijk nooit na de briefing meteen gaan schrijven. Zo’n gesprek moet altijd even landen. Op de achtergrond gaat het creatieve proces in mijn hoofd al wel van start. Maar ik moet nog wel door een aantal fases heen. Ik ga als volgt te werk:

Als de briefing via Zoom plaatsvindt, vraag ik altijd of ik het gesprek op mag nemen. Op een later moment na de briefing ga ik dit interview uitwerken. Zo pik ik al wat taalgebruik van jou op. Ik moet namelijk, als ik voor jou ga schrijven, in jouw hoofd kruipen. Hoe denk je? Hoe praat je? Daarvoor is de briefing ook erg belangrijk.

Vindt de briefing ‘live’ plaats is het voor mij nòg belangrijker om goed te luisteren naar wat er gezegd wordt (en hoe het gezegd wordt). En als ik het heel lief vraag, mag ik ook best het live-gesprek opnemen. Lang leve de spraakrecorder op mijn telefoon.

Dan gaan de raderen draaien en begint het schrijfproces.

Na het uitwerken van de briefing, gaan de raderen draaien in mijn hoofd. Tegelijkertijd begint het schrijfproces en ga ik beginnen. Ik gebruik bij het schrijven altijd een zelfde soort volgorde:

  • Aandacht trekken (de bezoeker van de pagina moet nieuwsgierig worden naar het product).
  • Interesse wekken (de bezoeker moet het idee krijgen dat dit product echt heel interessant voor hem of haar is).
  • Verlangen aanspreken (de interesse moet worden omgezet in een verlangen. Dit product moet je bezoeker gewoon hebben).
  • De lezer over te laten gaan tot het nemen van actie (er is maar één mogelijkheid: klik op de koopknop).

Schrijven en schrappen.

Nadat ik de salespagina heb geschreven, loop ik hem nog een paar keer zelf door. Kloppen de zinnen? Heb ik jouw ideale klant aangesproken? Heb ik genoeg de interesse gewekt? Heb ik genoeg het verlangen aangesproken? Of kan het allemaal nog scherper?
Pas als ik tevreden ben, gaat de tekst naar jou. Ik bied altijd één correctieronde waarin jij uiteraard ook je mening over de tekst mag geven. Is dit wat je voor ogen had? Wil je nog stukken aangepast hebben?

En dan, als jij helemaal tevreden bent, is de tekst pas klaar. Er zit dus wel wat tijd tussen de aanvraag en het uiteindelijke resultaat. Want ik neem aan dat je een tekst wilt, die helemaal ‘raak’ is, anders had je hem zelf wel ‘even’ kunnen schrijven. En hoewel over spoedopdrachten natuurlijk altijd te praten valt, is het bij het laten schrijven van teksten helaas niet: “vandaag voor 22:00 uur besteld, morgen in huis”.  Want dat zou wel fijn zijn hè.

Heb jij langer dan een dag de tijd om je teksten uit te besteden? En heus, het hoeft na de briefing zeker geen weken te duren… Neem dan gerust contact met me op. Je kunt me vinden via Instagram en LinkedIn. Ook kun je direct een klikgesprek met me inplannen. Wees gerust, contact opnemen is echt geheel vrijblijvend. Spreek ik je binnenkort?