Waarom een SEO proof blog niet per direct tot meer bezoekers leidt.
Ook met een volledig SEO proof blog sta je niet direct boven aan in Google. Dat is namelijk wat veel mensen wel denken. Zij schrijven een blog. Verwerken de juiste zoekwoorden erin. Zorgen voor een goede metabeschrijving. Alle bolletjes van de Yoast-plugin zijn groen. Ready to go. En toch vind je hem niet zo maar terug. Hoe kan dat?
SEO kost tijd
Eigenlijk is het niet meer en niet minder. Het kost gewoon tijd. SEO is echt een dieseltrein. Het komt langzaam op gang. En als je een beetje pech hebt, heel langzaam.
Ik heb de volgende vergelijking wel eens gemaakt. Je rijdt op de provinciale weg achter een volgeladen vrachtwagen. Er is geen mogelijkheid om veilig in te halen en er zijn veel rotondes op de route.
Na elke rotonde duurt het heel lang voordat zo’n volgeladen vrachtwagen weer een beetje op gang is en de 80 km/u heeft gehaald. En is hij net op gang, komt de volgende rotonde… Het duurt dan best lang voordat je op de snelweg bent en goed op het gaspedaal kan drukken.
Zo is het ook met SEO. Het duurt even voordat jouw blog op gang is. Maar is hij eenmaal op gang, dan heb je er nog jarenlang plezier van. Zo heb ik in de zomer van 2020 een blog geschreven over het verschil tussen taalfouten, typfouten en spelfouten. Dat is nu (in het voorjaar van 2021) een van mijn best gevonden blogs.
Heb dus geduld met SEO.
Als jij alle regeltjes van SEO goed toepast, weet ik zeker dat jouw blog langzaam zal gaan stijgen in de zoekresultaten. Al heeft het stijgen in de zoekresultaten ook te maken met de inhoud van je blog. Is het interessant voor een lezer? Is het goed leesbaar? Is er veel concurrentie? Dus ook al is jouw blog 100% SEO-proof, dan nog is het (helaas) geen garantie voor een directe nummer één-positie.
Blijf de resultaten meten.
Is jouw blog na een half jaar nog niet gestegen? Kijk kan wat je nog aan de inhoud van je tekst kan verbeteren. Door jouw website te koppelen aan Google Analytics kun je goed meten hoe jouw blog het doet. Maar daarover zal ik in een ander blog meer vertellen.
Geen tijd of zin om dit allemaal zelf te doen? Ik schrijf zakelijke blogs voor ondernemers.
Op deze pagina vind je alle informatie. Je kunt ook direct contact opnemen voor een klikgesprek. Dat kan via onderstaande social media kanalen of via mijn contactpagina.