teksten uitbesteden met briefing

Het schrijven van teksten uitbesteden kan niet zonder goede briefing

Stel: je bent een businesscoach voor schoonheidsspecialistes. Je bent toe aan nieuwe teksten voor je website, maar hebt geen tijd of geen zin om zelf te schrijven. Dan besteed je het dus uit aan een tekstschrijver. So far so good….

We gaan door: je hebt een tekstschrijver gevonden waar je een klik mee hebt en waarbij het goed voelt om het schrijven uit te besteden. En dan? Gooi je de opdracht dan over de schutting? Doe mij maar nieuwe teksten: ga maar lekker schrijven wijffie (of kerel….)!

Helaas, zo werkt het niet. Je kunt het schrijven niet uitbesteden zonder een goede briefing vooraf.

Wat bespreek je tijdens een briefing?

Tijdens een briefing bespreek je jouw wensen voor je teksten met je tekstschrijver.

  • Wat is het doel van je tekst?
  • Voor wie is de tekst bedoeld?
  • Wat wil je vertellen?

Ik zal hieronder per punt een verdere uitleg geven.

Wat is het doel van je tekst?

Wil je informeren? Wil je bijvoorbeeld je bezoeker kennis met je laten maken op je over mij-pagina? Of wil je je bezoeker informeren over de diensten die je aanbiedt?

Of wil je inspireren? Door bijvoorbeeld blogs te delen?

Wil je activeren? Dit doe je bijvoorbeeld op je salespagina. Vaak zijn de teksten dan wel een combinatie van informeren (wat houdt de dienst die je verkoopt in) en activeren (zorgen dat je bezoeker bijna niets anders kan dan op de koopknop klikken).

Voor wie is de tekst bedoeld?

Je schrijft de teksten van je website namelijk niet voor jezelf, maar voor je klant. En dan uiteraard voor je ideale klant. Onderzoek waar jouw ideale klant behoefte aan heeft. Waar jouw ideale klant naar zoekt. Welke ‘pijn’ heeft jouw klant? Welke oplossing kun jij bieden? En wat is het resultaat als jouw klant jouw dienst of jouw product koopt?

Wat wil je vertellen?

Je hoeft het niet helemaal uit te schrijven (want dat doet de tekstschrijver voor je) maar zorg wel dat je globaal weet welke boodschap je op je website kwijt wilt.

Wil je een dienstenpagina laten schrijven? Vertel aan je tekstschrijver wat je dienst inhoudt en wie je ermee kan helpen. En hoe kan je je ideale klant helpen?
Besteed je het schrijven van een over mij-pagina uit? Bedenk dan wat je daarop kwijt wilt. Wil je nog wat ‘leuke weetjes’ over jou of liever niet? Welke informatie is relevant voor je klanten om te weten?

Kortom: laat je tekstschrijver weten wat je wilt met een tekst.

Wij tekstschrijvers zijn best aardig met woorden, maar gedachtenlezen kunnen we helaas niet.

Wil jij het schrijven van je teksten aan mij uitbesteden?

Dat kan natuurlijk. Leuk! Allereerst plannen we een klikgesprek in. Daarna houden we dus een uitgebreide briefing waarbij jij, met dit blog in je achterhoofd, mij van alle informatie voorziet. Daarna ga ik voor je aan de slag. En dankzij onze uitgebreide briefing lijkt het net alsof je zelf de teksten hebt geschreven. Wil je meer weten over het laten schrijven van je webteksten? Alle informatie lees je hier. Wil je het schrijven van blogs uitbesteden? Die informatie zit verstopt achter deze link.