Wat is de beste manier om je blog in te delen?
Dit is iets wat ik heel vaak hoor. Wat is nu de beste manier om je blog in te delen? Hoe valt hij het beste op? Hoe wordt hij het beste gevonden? Waar moet ik allemaal op letten? Hoewel het opvallen en goed gevonden worden van je blog van veel factoren afhankelijk is, zijn er toch een paar dingen die je sowieso moet doen om er een waanzinnig (en goed gevonden) blog van te maken.
Zorg voor een pakkende titel.
Een pakkende titel zorgt ervoor dat je de aandacht trekt. Dit kan een ietwat provocerende titel zijn, een hele persoonlijke of een vraag die mensen in zouden typen bij Google. Wat heb jij bijvoorbeeld in Google ingetypt voordat je op dit blog stuitte? Was het niet iets van ‘beste manier om blog in te delen’ of ‘indelen blog’? Zie hier waar mijn titel vandaan komt.
Maak van je titel een H1-titel.
Zorg dat de titel een H1 titel is. Dit geeft voor Google aan dat dit het belangrijkste stukje is van je blog (voor de zoekmachines dan hè). Dit is waar je blog over gaat. Verwerk dus je zoekwoord in de titel van je blog.
Verdeel de rest van je blog in alinea’s en..
Zorg ervoor dat de titels H2 of H3 titels zijn. Verwerk vooral ook in deze titels je belangrijkste zoekwoord. Of gebruik een synoniem hiervan. Dan voorkom je het zogenaamde keywordstuffing. Keywordstuffing is het veelvuldig gebruiken van je zoekwoord. Zoveel dat de tekst eigenlijk onleesbaar wordt. Google straft dit zeker weten af door je lager te ranken.
Gebruik opsommingen.
Door het gebruik van opsommingen maak je het je lezer gemakkelijk. En wij mensen houden van gemakkelijk. Het ‘even snel’ kunnen scannen van opsommingen zorgt ervoor:
- dat mensen sneller je blog zullen gaan lezen
- het fijner lezen is dan een hele lap tekst
- het ‘breekt’ de tekst en ziet er dus fijner uit
Zorg voor een waardevol blog.
Deel vooral waarde in je blog. Als je lezer je blog niet waardevol vindt, zal het ook niet gelezen worden. En, geloof me, je geeft nooit teveel waarde weg.
Geef een samenvatting van je blog aan het eind.
Aan het einde van je blog vat je je hele blog nog een keer samen. In dit blog heb ik je dus een aantal punten gegeven waar je op moet letten bij het schrijven van je blog. Maak dus vooral gebruik van de H1- en H2-titels. Dit zijn de titels waarop de zoekmachines scannen. Zorg er dus voor dat hier zeker je zoekwoord of zoekterm terug te vinden is. Het zal niet altijd lukken, want leesbaarheid gaat vóór vindbaarheid. Je blog moet dus vooral fijn zijn om te lezen. Vind je het zelf een fijn blog om te lezen? Dan zal je bezoeker dat ook vast vinden. En denk er dus aan dat je blog waardevol moet zijn. Zeker als een zakelijk blog schrijft. Als je lezer ‘niets aan je blog heeft’, zal hij of zij het ook niet gaan lezen.
Denk je, na het lezen van dit blog: Top! Nu weet ik wat ik moet doen en ga ik aan de slag. Veel succes, je kunt het!