Boek promoten

Vijf tips om je boek te promoten

Je boek is klaar. De releasedatum is bekend. Maar dan. Als niemand weet dat je boek bestaat dan zal niemand het natuurlijk kopen. Uiteraard weet je naaste familie en de buren van je grote selfpub-avontuur (wat het schrijven en zelf uitgeven van een boek natuurlijk is), maar nu de rest van Nederland nog. In dit blog geef ik je vijf tips om je boek te promoten.

Organiseer een boekpresentatie

Trek de stoute schoenen aan en ga naar de lokale boekhandel of naar de bibliotheek in jouw regio en vraag of je jouw boek mag presenteren. Vraag ook of je vermeld mag worden in de nieuwsbrief van de bibliotheek zodat onder de leden bekend is dat jij een waanzinnig boek hebt geschreven. Duik in de wereld van Canva (dit is een heel toegankelijk programma waarin je heel gemakkelijk de mooiste dingen kunt maken) en maak een mooie flyer die je in de winkel of de bibliotheek kan ophangen.

Post op social media

Heb je al een Instagram-account, Facebook of LinkedIn? Gooi het daar ook de wereld in dat jij het boek geschreven hebt dat iedereen moet lezen. Het is ook een heel mooi medium om het hele proces van schrijven en publiceren te documenteren om zo een soort fanbase op te bouwen. Reken maar dat mensen nieuwsgierig zijn naar het eindresultaat.

Zorg dat je bekend wordt bij de lokale pers

Neem contact op met de redactie van de lokale wijk- of regiokrant en vraag of je misschien zelf een stukje mag indienen. Wie weet krijg je wel een compleet interview. Je weet nooit hoe het balletje gaat rollen. Trek dus de stoute schoenen aan en zoek contact met iemand van de redactie.

Ga samenwerken met boekbloggers

Boekbloggers hebben vaak een groot bereik op Instagram. Als zij jouw boek gaan lezen en vervolgens promoten op hun account, wordt jouw bereik alleen maar groter. Vraag ze ook om een review achter te laten op bijvoorbeeld Hebban of Goodreads. Hoe vaak heb jij niet even de reviews gecheckt voordat je aan een boek begon. Dat doen jouw (potentiële) lezers dus ook. Een boekblogger heeft vaak al een grote betrouwbaarheid.

Promoot je boek op je eigen website

Bouw een website (of laat die bouwen) waarop je jouw boek promoot en ook kan verkopen. Mijn ervaring is dat het bouwen van een website niet al te ingewikkeld is. Je kunt al heel veel filmpjes op Youtube vinden die je stap voor stap begeleiden.

Wat hierbij natuurlijk wel handig is, is dat je website ook goed gevonden wordt in Google en dat je precies de goede zoekwoorden in de teksten van je website gebruikt. Dit is weer een hele andere tak van sport dan het schrijven van een boek. Hoe je een goed zoekwoordenonderzoek doet heb ik geleerd van Renate van Van Idee naar Tekst. Zij heeft hiervoor een speciale training* ontwikkeld. Deze training is echt een aanrader. Ik heb nu al een aantal opdrachten als corrector gehad waarbij auteurs mij via Google hebben gevonden. Dat kan dus ook voor jouw boek!

Het promoten van jouw boek kan dus op heel veel manieren.

Ben je echter nog niet zover en zit je bijvoorbeeld nog in de fase van de eindredactie? Check dan deze pagina. Daar vertel ik je alles over mijn aanbod als eindredacteur.

Is je boek al helemaal klaar en opgemaakt? Dan ben je klaar voor de allerlaatste check: de correctieronde. Daar kan ik je ook bij helpen. Je leest er hier alles over.

Gaat dit allemaal te snel en wil je eerst weten hoe ik nu precies werk? Dan kun je bij mij even van mijn skills ‘proeven’. Klik hier om alle informatie over mijn proeverij te lezen.

Ik ben benieuwd naar jouw manuscript!

*deze link is een affiliatelink.